چرا “ناجا” تنها نهاد اجرایی امر به معروف و نهی منکر شد

وظیفه امر به معروف و نهی از منکر تنها وظیفه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه تمام جامعه را در برمی‌گیرد.

گروه اجتماعی سادس: ناجا براساس وظیفه ذاتی خود و براساس قانون حافظ دستاوردهای انقلاب،‌ کرامت انسانی و امنیت عمومی است. امروز وظیفه ناجا که آرامش و امنیت را برای تمام اقشار مختلف و با هر دیدگاهی به ارمغان بیاورد و از آن پاسداری کند. زنان جامعه ما باید احساس امنیت کنند. هیچ کس در جامعه ما حق ندارد به ناموس این
کشور با هر دیدگاهی تعرضی داشته باشد.

اگر با برخی از ناهنجاری‌ها ناجا براساس قانون برخورد می‌کند هدف از این برخورد ایجاد امنیت در جامعه است، اگر در جامعه افرادی هرچند اندک حقوق مردم را در نظر نگیرند در حق همه مردم ظلم شده است. اگر پلیس به یک شهروند تذکر می‌دهد اول برای جامعه و حقوق مردم و سپس برای خود آن شخص است.

در خصوص جایگاه زن در نظام اسلامی و جامعه دینی باید گفت که جامعه ما یک جامعه دینی است و زنان ما عفیف هستند و از ابتدای انقلاب در همه عرصه‌ها پا به پای مردان حضور داشتند. اگر اندک افرادی هستند که احکام الهی و حقوق و مقررات را نمی‌دانند و تخلفی انجام می‌دهند حتما وظیفه مردم و دستگاه‌های مربوطه است که ورود پیدا کنند.

اما در خصوص دستگاه های متولی امر به معروف و نهی از منکر باید بدانیم که این عمل خاص نیروی انتظامی نیست بلکه مربوط به تمام جامعه است که حدود آن مشخص شده است. قانون عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و بر اساس آن ۲۶ دستگاه دخیل هستند و یکی از آن دستگاه‌ها نیروی انتظامی است که ۲۱ وظیفه دارد و در این شورا ۳۰ مصوبه تصویب شد.

نوع کار ناجا باعث می‌شود جنبه‌های سلبی بیشتر از جنبه‌های ایجابی جلوه کند در حالی که از جنبه‌های ایجابی هم استفاده می کند.

بیش از ۷۰ درصد از دعاوی که به کلانتری‌ها رجوع می‌کنند توسط گروه مشاورین ناجا منجر به صلح می‌شود بعد اجتماعی و مردم محوری ناجا از همه دستگاه‌ها بالاتر است. خدماتی که ناجا ارائه می‌دهد به صورت قاطع بیشتر است.

ما باید پای به زمینه پیشگیری بگذاریم و این پیشگیری از آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و دستگاه‌های تربیتی آغاز می‌شود زیرا ما در قبال تمام مردم مسؤول هستیم اما در نهایت خانواده‌ها اگر مواضع شرعی را رعایت کنند موجب راحتی خودشان و فرزندانشان می‌شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *