افزايش 30 درصدي دستگيري معتادان متجاهر/ کاهش 3 درصدي تصادفات و تلفات جاده اي /ناجا با اقتدار در مقابل برهم زنندگان نظم و امنيت خواهد ايستاد

فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به کاهش 3 درصدي تصادفات و تلفات جاده اي و نيز افزايش 3 درصدي دستگيري معتادان متجاهر در 6 ماهه نخست امسال، گفت: ناجا با تمام توان آماده برقراري نظم و امنيت براي مردم است و با اقتدار در مقابل برهم زنندگان نظم و امنيت خواهيم ايستاد.

به گزارش سادس، سردار ” حسين اشتري” در  سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه ضمن تسليت فرا رسيدن ماه محرم الحرام و ايام سوگواري شهادت مطلومانه حضرت ابا عبدالله الحسين و نيز تبريک هفته نيروي انتظامي، اظهارداشت: خداوند را شاکر هستيم که در آستانه هفته نيروي انتظامي توفيق حضور در جمع نمازگزاران را پيدا کرده ام.

وي با اشاره به اينکه در تعاليم دين مبين اسلام، امنيت از نعمت هاي بي بديل و ناشناخته است، گفت: خداوند متعال به سرزمين امن قسم مي خورد؛ هنگامي يک سرزمين، مقدس مي شود که داراي امنيت کامل باشد.

باز توليد نعمت امنيت امري پيچيده، زمان بر و پرهزينه است

فرمانده ناجا با اشاره به فرمايشات گهربار پيامبر اکرم(ص) که “امنيت و سلامتي” را دو نعمت بنيادين و مجهول معرفي مي کند، بيان داشت: اين دو مقوله مهم آنگونه که بايد مورد اهميت قرار نمي گيرد لذا شناخت شأن و جايگاه نعمت امنيت مستلزم توجه ويژه اي است.

سردار اشتري با بيان اينکه باز توليد نعمت امنيت امري پيچيده، زمان بر و پرهزينه است، خاطرنشان کرد: قرآن کريم براي تحقق آرامش در جامعه، ايفاي نقش آحاد افراد وسطوح اجتماعي را لازم و ضروري مي داند؛ در انديشه امام (ره) در تأمين نظم و امنيت، قاطبه مردم داراي مسئوليت شرعي و اجتماعي هستند و راهبرد تشکيل ارتش بيست ميليوني برخاسته از همين تفکر متعالي است.

اين مقام عالي انتظامي با بيان اينکه مقام معظم رهبري(مدظله العالي)، امنيت را مقوله اي واقعي، ملموس و در عين حال بسيار گسترده و به مثابه چتري مي دانند که بايد بر سر آحاد افراد جامعه و حتي مخالفان افراشته باشد، گفت: معظم له درباره درباره نقش مردم در تأمين امنيت داخلي مي فرمايند آحاد مردم مي توانند مثل پشتيبان قابل اعتمادي به نيروي انتظامي کمک کنند.

به گفته سردار اشتري، نظم و امنيت دو مقوله وسيع و با ابعادي گسترده و فرابخشي، است و در توليد و تعميق آنها، فراتر از نهادهاي حکومتي، همه مردم و به خصوص نهاد خانواده داراي مسئوليت هستند.

وي ادامه داد: پايدارترين شاخص نظم و امنيت، زماني تحقق پيدا مي کند که اين مهم، با آموزش صحيح و باورسازي منطقي در بين آحاد جامعه دروني شده باشد؛ برهمين اساس اسلام به عنوان ديني حيات بخش و اجتماعي، به فريضه امر به معروف و نهي از منکر که دستاورد آن حاکميت ارزش ها و هنجارها و نهادينه سازي اصل نظارت اجتماعي است، تأکيدات بسياري کرده است.

فرضيه امر به معروف و نهي از منکر يکي از مظاهر حضور مردم در صحنه تأمين نظم اجتماعي

اين مقام عالي انتظامي با بيان اينکه فرضيه امر به معروف و نهي از منکر يکي از مظاهر حضور مردم در صحنه تأمين نظم اجتماعي است، گفت: در جامعه اي که ارزشهاي الهي در آن حاکم است آحاد مردم در قبال ناهنجاري هاي اجتماعي و رفتارها و نهادهايي که وجدان ديني و اجتماعي مردم را آزرده مي کند، احساس مسئوليت مي نمايند.

به گفته فرمانده ناجا، همکاري و همراهي مردم با پليس در صحنه هاي تأمين نظم و امنيت موجب ارتقاء امنيت و افزايش احساس امنيت در جامعه مي شود.

سردار اشتري در بخش ديگري از سخنان خود، اظهارداشت: نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، با الهام از اسناد بالا دستي مکتبي و سازماني خود با دکترين جامعه محوري و رويکرد پيشگيرانه، ضمن تعامل سازنده با تمام دستگاه هاي مرتبط و مسئول و سرلوحه قراردادن منشور اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل در سال جاري، مجموعه اقدامات کلاني را در حوزه هاي انتظامي – اجتماعي و امنيتي برنامه ريزي، طراحي و در گستره کشور از دورترين نقاط صفر مرزي تا بخش هاي مرکزي، اجرايي کرده است.

کشور از امنيتي فراگير و پايدار برخوردار است

وي ادامه داد:به لطف خداوند منان و در سايه تلاش مجاهدانه همکاران عزيزم، در جاي جاي اين کشور پهناور و با مشارکت و همراهي مومنانه شما مردم عزيز و بصير، امروز از امنيتي فراگير و پايدار برخوردار هستيم.

فرمانده ناجا با بيان اينکه تأمين امنيت بيش از 8 هزار و 700 کيلومتر مرز خشکي و آبي کشور از جمله افتخارات پليس است، تصريح کرد: امروز به برکت خون شهدا، هدايت هاي داهيانه مقام معظم رهبري (مدظله العالي)، هوشياري مردم؛ هماهنگي، همت و تلاش دستگاه هاي نظامي، انتظامي، امنيتي و قضائي، امنيت مثال زدني را در کشور شاهد هستيم.

اين مقام عالي انتظامي کشور تصريح کرد: امروز با اقتدار و تلاش نيروهاي نظامي، انتظامي و امنيتي ؛ دشمن، گروه هاي تکفيري و ضد انقلاب جرأت نزديک شدن به مرزهاي کشور را ندارند و در صورت اشتباه از سوي آنان با پاسخ قاطع و به موقع ما روبه رو خواهند شد؛ شهادت ماموران ما براي حفظ و تامين امنيت و اقتدار کشور، خود گواه بر پاي کار بودن و جانفشاني اين عزيزان است که توطئه هاي ضدانقلاب و گروه هاي تکفيري را بارها در نواري مرزي و حتي خارج از مرزها خنثي کرده اند.

رضايتمندي 88 درصدي شهروندان از پاسخگويي پليس 110

فرمانده ناجا از ارايه بالغ بر 13 ميليون خدمات گوناگون اجتماعي به مردم در زمينه هاي صدور گذرنامه، گواهينامه رانندگي، گواهي پايان خدمت و معافيت، استعلام عدم سوء پيشينه کيفري از طريق دفاتر پليس+ 10 در نيمه نخست امسال خبرداد.

وي ادامه داد: طي اين مدت، به بيش از 13 ميليون و 400 هزار تماس و خواسته مردمي از طريق سامانه 110 در حوزه هاي انتظامي – اجتماعي و امنيتي پاسخگويي و رسيدگي شده که اين امر با ابراز رضايتمندي 88 درصدي شهروندان همراه بوده است.

پرونده هاي جرايم خشن و سارقان سريعاً و بدون نوبت رسيدگي مي شود

سردار اشتري با اشاره به تأکيدات مقام معظم رهبري در بحث مبارزه با قاچاق کالا و جلوگيري از ورود آن به کشور، بيان داشت: کشف و توقيف محموله هاي کالاي قاچاق با رويکرد پرونده هاي بزرگ به جاي پرونده هاي کوچک، که در اين راستا کشف پرونده هاي بالاي 500 ميليون تومان 93% و پرونده هاي بالاي يکصد ميليون تومان 4.8 رشد را نشان مي دهد.

وي با اشاره به افزايش 40 درصدي کشفيات کالاي قاچاق طي اين مدت، ادامه داد: در راستاي تحقق شعار سال 95 “اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل”، نيروي انتظامي گام‌هاي موثري برداشته و مقابله با ورود کالاي قاچاق بهترين راه تقويت اقتصاد کشور به شمار مي آيد البته اين امر مستلزم تعامل و همکاري دستگاه هاي مسئول در امر مبارزه با کالاي قاچاق با نيروي انتظامي است.

فرمانده ناجا به کاهش 4درصدي جرايم خشن اشاره کرد و گفت: در برخورد با سارقان و جرايم خشن در پليس آگاهي پرونده ها سريعا و بدون نوبت رسيدگي مي شود.

افزايش 31 درصدي جمع آوري معتادان متجاهر

اين مقام عالي انتظامي، کشف 322 تن انواع مواد افيوني در نيمه نخست امسال ياد آور شد و گفت: طي اين مدت، جمع آوري معتادان متجاهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد رشد داشته است.

وي با بيان اينکه ناجا وظيفه جمع آوري و دستگيري معتادان متجاهر را بر عهده دارد، گفت: البته براي نگهداري افراد معتاد بايد مکان‌هايي از قبل آماده شده باشد؛ نيروي انتظامي آمادگي دارد در صورت تأمين جا و مکان، ظرف يک هفته تمامي اين افراد را از سطح شهرها جمع آوري کند.

فرمانده ناجا به اقدانات پليس فتا در حوزه جرايم فضاي مجازي اشاره و تصريح کرد: در شش ماهه نخست امسال با 68% رشد وقوع جرايم مواجه بوديم؛ جرايم در حوزه هاي مختلف فضاي سايبري رصد شده و پليس فتا آمادگي کامل براي خدمت رساني به مردم و مديريت بر اين فضا را دارد.

اين مقام عالي انتظامي کشور به وظايف شوراي عالي مجازي در خصوص فضاي سايبري اشاره کرد و گفت: اين شورا بايد همه دستگاه هاي مسئول در اين زمينه را پاي کار بياورد.

وي به دريافت بيش از 480 هزار شکايت، انتقاد، پيشنهاد و تقديرمردمي از طريق سامانه نظارتي 197 طي اين مدت اشاره کرد و افزود: اين حجم تماس بيانگر جايگاه اعتماد مردم به اين سازمان است که شامل 29 درصد تقدير، 19.7 درصد پيشنهاد، 6.4 درصد شکايت و 45 درصد انتقاد است که به صددرصد تماس ها با مرکز نظارت همگاني 197 رسيدگي شده است.

سردار اشتري ادامه داد: طي اين مدت، با وجود افزايش 38 درصدي وسائل نقليه نوشماره و صدور 900 هزار گواهينامه جديد، ميزان تلفات ناشي از تصادفات به 189 نفر رسيده است.

اين مقام عالي انتظامي کشور با اشاره به فعاليت هاي مراکز مشاوره و مددکاري اجتماعي پليس، گفت: طي اين مدت، 215 هزار پرونده ارجاعي به دواير مددکاري اجتماعي مورد رسيدگي قرار گرفت به گونه اي که بيش از 79 درصد پرونده ها به مصالحه منتج شده است.

وي همچنين به حضور گسترده کارشناسان امور مشاوره و آموزش همگاني در مدارس و مساجد و کانون هاي فرهنگي و آگاه سازي جامعه هدف به خصوص دانش آموزان عزيز نسبت به آسيب هاي اجتماعي و راه هاي مقابله با آن اشاره کرد.

سردار اشتري با اشاره به موضوع عفاف و حجاب، گفت: در اين مقوله بيش از 300 مصوبه داريم و بيش از 26 دستگاه در اين رابطه وظايفي را برعهده دارند اما از بين اين دستگاه ها، تنها نيروي انتظامي بيش از توان خود، وظايفش را انجام داده است.

تاکيد بر نهادينه شدن انضباط پذيري و قانون مداري در فرهنگ عمومي جامعه

فرمانده ناجا با تاکيد بر اهميت فرهنگ سازي در حوزه نظم و امنيت، گفت: انضباط پذيري و قانون مداري مي بايست در فرهنگ عمومي جامعه نهادينه و به کودکان، نوجوانان و جوانان آموزش هاي لازم داده شود که نمونه موفق آن در حوزه انضباط ترافيکي مي باشد که امروزه در قالب پليس ياران نوجوان و جوان کمک شاياني به اصلاح رفتار ترافيکي و فرهنگسازي آن کرده است.

سردار اشتري از نيروي انتظامي به عنوان سازماني وسيع و با مأموريت هاي متنوع نام برد و تصريح کرد: ناجا با بهره مندي از توانمندي هاي علمي و دانشي نيروهاي مومن و متعهد و کارآمد، با وجود برخي کاستي ها و نيز با توجه به ناامني برخي از کشورهاي پيراموني توانسته به حمدالله امنيت شايسته اي را تأمين کند.

اين مقام عالي انتظامي کشور به وظايف قانوني اين نيرو نظير استقرار نظم و امنيت و تأمين آسايش عمومي، ارايه خدمات انتظامي و اجتماعي گوناگون، حراست از اماکن، تأسيسات و تجهيزات مهم و حياتي کشور، حفاظت از مسئولان و شخصيت هاي داخلي و خارجي، مراقبت شبانه روزي از حدود 8700 کيلومتر مرزهاي آبي و خاکي کشور ، اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي و انتظام بخشي ترافيکي، تأمين نظم و امنيت جاده ها و راههاي مواصلاتي به وسعت 220 هزار کيلومتر و ….اشاره کرد و گفت: به لطف خداوند، سازمان خدوم نيروي انتظامي با برخورداري از نيروي انساني متعهد و متخصص و مراکز علمي و دانشي فعال و تعامل هدفمند با ساير نهادهاي ذيربط و بهره مندي از اعتماد و مشارکت مردمي با اشراف اطلاعاتي لازم براي انجام مطلوب آنها تلاش مجاهدانه اي دارد.

وي به تشکيل قرارگاه اربعين با هدف ساماندهي و برنامه ريزي جهت خدمات رساني به بيش از دو ميليون زائر اربعين حسيني (ع) با اتکاء به تجارب سال هاي گذشته و افق افزايش روز افزون آن در سال هاي آتي، اشاره کرد و گفت: نيروي انتظامي براي تسهيل و تامين امنيت تردد زائران رسالت اصلي را بر عهده دارد که در راستاي انجام اين وظيفه برنامه مشخصي را در دستور کار خود قرار داده که امسال نيز همانند سنوات گذشته اين مراسم هرچه باشکوه تر و بلکه بهتر از گذشته برگزار شود.

پليس با اقتدار در مقابل قانون شکني ها ايستاده و با رأفت و مهرباني در کنار مردم خدمت مي کند

فرمانده ناجا در بخش ديگري از سخنان خود به لزوم ايفاي نقش فعالانه آحاد مردم عزيز در همکاري با نيروي انتظامي در عرصه هاي مختلف و نيز حمايت موثر از طرح هاي اجرايي در جهت توسعه نظم و امنيت اشاره کرد و گفت: بالاترين سرمايه نيروي انتظامي، اعتماد مردم است؛ پليس با تمام توان آماده برقراري نظم و امنيت و ارتقاء آسايش براي مردم است و با اقتدار در مقابل قانون شکني ها ايستاده و با رأفت و مهرباني در کنار مردم خدمت مي کند.

اين مقام عالي انتظامي کشور با تاکيد بر ضرورت گسترش فريضه امر به معروف و نهي از منکر در سطح جامعه و نهادينه شدن اصل نظارت همگاني، بيان داشت: همکاري تمامي سازمان ها و نهادهاي مسئول در عرصه نظم و امنيت به دليل مسئوليت هاي قانوني آنها در حوزه هاي متعددي مثل مبارزه با مواد مخدر، ترافيک و حجاب و عفاف امري ضروري است.

سردار اشتري با اشاره به توجه جدي به نقش تأثيرگذار نهاد خانواده در دروني سازي رفتارهاي اجتماعي و جامعه پذير کردن فرزندان و لزوم ايفاي وظايف اجتماعي والدين در اين مهم بر ترويج ارزش هاي مکتبي و ملي براي تقويت نگرش نسل هاي آينده به ويژه جوانان و نوجوانان عزيز نسبت به هنجارهاي حاکم و نفي فرهنگ منحط غرب تاکيد کردو گفت: البته اين امر مستلزم بسيج عمومي براي مقابله موثر با تهاجم فرهنگي غرب به ارزش هاي اخلاقي با بهره گيري از تمام قابليت هاي فرهنگي در جامعه و پاسداري همه جانبه از ارزش هاي اسلامي است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *