علل خيانت هاي زناشويي

بيشتر خانم ها کابوس اين را دارند که مبادا همسرشان سراغ زني ديگر برود و غافل از زندگي اصلي خود با همسر اول بشوند….

متاسفانه مشاهده مي شود بسياري از زندگي هاي زناشويي به دليل توجه به زندگي اطرافيان ،رشد طلاق در اطرافيان و دلايلي ديگر از هم پاشيده شده و عشق و محبت روزهاي

نامزديو اوايلازدواجاز بين رفته مي رود.

در اين مواقع به ذهن هرکس خطور مي کند که چگونه زندگي خود را محکم و استوار نگه دارد و نگذارد که از عشق ومحبت همسرش نسبت به خود کم شود

.

ابتدا 9 دليل از عوامل

خيانترا موشکافي مي کنيم :

9

علت مهم

خيانت

1

حس تنوع طلبي: در آقايان بيشتر از خانم ها ديده مي شود؛پيش مي آيد که بعضي مردها درگير چنين روابطي شوند.

2

سردي روابط: وقتي بين زوج ها روابط محبت آميز، عاطفي وهيجاني کم مي شود و ديگر خبري از احساس شور و هيجان نيست.

سرد شدن نسبت به ظاهر يکديگر : در زندگيزناشوييافراد به تدريج ممکن است نسبت بهظاهر همسرشان دلسرد شوند يا اينکه جذابيت هاي فرد مقابل براي شان يکنواخت و تکراريشده باشد.

ازدواج-4هاي اجباري : زن يا مردي کهبرخلاف ميل شان و به دليل اصرار خانواده تن بهازدواجمي دهند، احتمال آنکه به همسرشانخيانتکنند بيشتر از سايرين است.

5-

انتقام گرفتن: زن و شوهر ممکن است به دليل رنجشي کهاز يکديگر دارند دست به انتقام بزنند و راهخيانترا انتخاب مي کنند. مثلا مردي کهبه همسرش بدبين است و او را تحت فشار قرار مي دهد، همسرش براي انتقام گرفتن از اوبي وفايي مي کند. اين مورد در زنان شايع است، چرا که دائما زنان به اين فکرند تاکارهاي بدي را که همسرشان در حق شان کرده تلافي کنند

6-

برآورده نشدن نيازهايجنسي : بعضي افراد که در روابطجنسيبه مشکل برمي خورند به جاي آنکه ازطريق مشاوره و مراجعه به متخصصان مشکلات شان را حل کنند، سعي مي کنند به همسرشانخيانتکنند.

7-

کنجکاوي: گاهي افراد به دليل صحبتسايرين درباره روابط خارج از سيستم خانواده، به دنبال بي وفايي مي روند و به اصطلاحمي خواهند ببينند چه خبر است.

8-

احساسناامني در رابطه: يکي ديگراز دلايل، ايجاد بي مهري است. مثلا زماني که يکي از طرفين به دفعات به همسرش بگويدتو را ترک مي کنم، حس ناامني در او به وجود خواهد آمد.

9-

داشتن انتظارات و رفتارهاي غيرمعقول: اين انتظارات ميتوانند در مسائلزناشوييو مادي باشند، هرکدام به نوعي بهزندگي آسيب مي رسانند.

بهتر است بگوييم

خيانتيانامهرباني؟

اگر يک مرد با زني غير از همسر خود در ارتباطباشد، از نگاه عموم

خيانتمحسوب مي شود اما اگر همين مردمدارکي را دال بر مشروع بودن رابطه اش به قانونگذار ارائه دهد،ازدواجدوم است و از نگاه قانون ديگرخيانتنيست در حالي که خانواده اينرفتار را يک نوعخيانتمي دانند. پس مي توان گفت اينجامعه و قانون يک جامعه است که ميزانخيانتو نا مهرباني را مشخص ميکند.

زنان،قدرت مقابله با

خيانترا دارند

زنان قدرتکافي براي مقابله با

خيانترا دارند تنها کافي است از اينباور که همه مردها مثل هم هستند و جز به رابطهجنسيبه چيز ديگري فکر نمي کنند دست بردارندو در جهت بهبود شرايط زندگي مشترک خود تلاش کنند. لازم است زنان بياموزند که برايمردان مهم ترين چيز در زندگي مشترک اين است که ارزشمند و مورد احترام باشند و بهآنها نشان دهند که تا چه اندازه به او احترام مي گذارند و او را توانمند ميدانند. چند نوعخيانتداريم؟!

خيانت رفتاري

منظور ازخيانترفتاري اين است که يکي از همسرانبه صورت رفتاري و با ارتباط برقرار کردن با شخصي خارج از سيستم خانواده به همسرشخيانتکند که بخش اعظم آنرا ارتباط هايجنسيتشکيل مي دهد و در جامعه ما نيز رايجاست.

خيانت ذهني

افرادي که در فکر وتخيلاتشان مدام به شخصي ديگر مي انديشند واز آنجا که زاده ذهن شان است، آن فرد شخصي ايده آل به شمار مي آيد و در اين موقعاست که براي زندگي مشترک خطر مي آفريند، زيرا آن شخص دائم شريک زندگي اش را با فردايده آل ساخته ذهنش مقايسه مي کند و چون در حال قياس است، در ارتباط با همسرش بهمشکل برمي خورد و رابطه سرد مي شود.

خيانت کلامي

دراين نوعخيانت، زن يا مرد به صورت تلفني يااينترنتي يا اينکه در هر موقعيتي که فراهم شود با يکديگر صحبت کرده و گرم ميگيرند.

جلوگيري از

خيانتشوهر

کدام مردان بيشتر

خيانتميکنند

در اين رابطه نمي توان قانون کلي صادر کرد اما گاهي ميتوان با توجه به تجربه گفت کدام مردها بيشتر احتمال دارد در زندگي

زناشوييHYPERLINK “http://www.akairan.com/marriage/hamsar/201361703042.html”خيانتکنند اما هيچ قطعيتي وجودندارد؟

بي اعتماد به نفس ها

افرادي کهاعتماد به نفس پاييني دارند و تصوير خوبي از خود در ذهن ندارند؛ براي آنکه عزت نفسشان را حفظ و تقويت کنند و به نوعي احساس منفي دروني شان را بهبود بخشند، مي کوشنداز طريق رفتارهاي شان نشان دهند عزت نفس شان بالاست و در اين زمينه مشکلي ندارند. اين دسته از اشخاص به دنبال رابطه هايي خارج از سيستم خانواده مي گردند تا خودشانرا اثبات کنند. البته گاهي هم فرهنگ ها باعث ايجاد اين تصورات مي شوند. مرد ميخواهد از طريق مردانگي و زن از طريق جذابيت، خود را نشاندهد.

آنها که به دنبال هيجانهستند

افرادي که دچار يکسري از اختلالات باليني هستند بيشتردر معرضخيانتبه همسران شان قرار مي گيرند،مثلا اشخاصي که کنترل هاي هيجانـــي ندارنــد يا اينکــه دچار ضعف شخصيت هستنــد. بـه خصوص آنکه يکسري از افراد دوست دارند دست به کارهاي پنهاني بزنند، زيرا برايشان توليد هيجان مي کنند و اين احساس را به دست مي آورند که افرادي زرنگ هستند وديگران نمي توانند اين قضيه را بفهمند. اينکه فردي در جامعه هميشه کانون توجهباشد و همه را جذب خودش کند، مي تواند بر شخصيت و رفتار او تاثير منفي بگذارد. هرچند گاهي نوع تربيت، فرد را به سمتي سوق مي دهد که عزت نفس پيدا کند و هرگز بهفکرخيانتبه همسر خودنيفتد.

مردان محو بقيه

در مواقعي کهبا مرد موردنظر خود به يک رستوران يا کافي شاپ مي رويد بهتر است به اين نکته همتوجه داشته باشيد که آن مرد تا چه اندازه محو شماست و با شما ارتباط چشمي دارد. آيامستقيم به چشمان شما نگاه مي کند يا بالاي سر و شانه هاي تان را، يا مدام مي چرخد وبه پشت سرش نگاه مي کند. آيا در هر جمعي تمامي حواس او متوجه شماست يا حضور شمابراي او فرقي ندارد؟

مرداني با

پدرخيانتکار

عواملژنتيک نيز در بحثخيانتموثر است، چراکه بسياري از ويژگيهاي شخصيتي که برشمرديم همگي به ژنتيک مربوط است، اما احتمال دارد فاکتور ژنتيک تحتتاثير محيط زندگي فرد تعديل شود. براي مثال اگر در خانواده اي تربيت صحيح و اصولاخلاقي حرف نخست را بزند، به طور حتم فرد راه ديگري را براي زندگي مشترک خود در پيشخواهد گرفت و در مقابل اگر از کودکي شاهد

خيانتهايپدربه مادر باشد، اين احتمال وجود دارد کهراهپدررا ادامهدهد.

مردان «نه» نگو

!

افرادي که عزتنفس ندارنـــد، محکــــم نيستنــد، نمي توانند «نه بگويند» و براي شخصيت خوداحترامي قائل نيستند به همين نسبت مستعدخيانتکردن به همسر خود هستند. گاهي فردحتي اگر در شرايط ويژه اي قرار گيرد که امکانخيانتکردن به همسرش براي او فراهمباشد، بازهمخيانتنمي کند، چراکه شخصيتش به او چنيناجازه اي را نمي دهد يا به بيان ديگر ارزش هاي انساني و چارچوب و اصولي که براي خودتعريف کرده، هرگز به او اجازه نمي دهد که دست از پا خطاکند

.

مردان پايين تر از همسر

گاهي يکزن نسبت به مرد از نظر موقعيت هاي اجتماعي و مالي برتري هايي دارد، اين مسئله ممکناست در مرد احساس کمبودهايي را ايجاد و او را مستعدخيانتبه همسر کند، چراکه در پي ثابتکردن خود و توانايي هايش هم به خود و هم به همسرش است.

جلوگيري از

خيانتشوهر

در مقابلخيانتچهکنيد

در ابتدا آرامش خود را حفظ کنيد و سريع واکنش نشانندهيد. بايد اين اجازه را به خود بدهيد چند روزي از اين مسئله بگذرد و در فرصتيمناسب با همسرتان اين موضوع را مطرح کنيد، دلايل اين اتفاقات را بررسي کنيد، علتاين رفتار را بيابيد و نگاهي به رفتار و عملکردهاي خودتان در زندگي مشترک داشتهباشيد. از تصميم گيري هاي عجولانه بپرهيزيد. بيشتر افراد وقتي با اين وضع روبه رومي شوند فورا ازطلاقحرف مي زنند. بهترين کار اين است کهبعد از ماجرا، سراغ مشاور برويد و مسائل را حل کنيد و يک بازنگري در رابطه تانداشته باشيد. با همه اين موارد اگر ديديد شرايط زندگي فعلي تان سخت است، در نظربگيريد اگر جدا شويد آيا شرايط بهتر مي شود يابدتر.

98درصد از افراد درمورد فردي جز فرد مقابلشان در رابطه عشقي خيالپردازي مي‌کنند. با شيوع شبکه‌هاي اجتماعي مثل فيس‌بوک ، اين خيالپردازي‌ها بسيار راحت‌تر از گذشته شده است، چه به‌صورت آنلاين و چه واقعي.

نتايج تحقيقات مختلف درمورد خيانت متفاوت است. وقتي محققان پرسشنامه‌هايي را بين زنان و مردان مختلف پخش کردند و از آنها پرسيدند که آيا تابحال خيانت کرده‌اند يا نه، به نظر رسيد که مردان علاقه زيادي به لاف زدن درمورد خيانت‌هاي خود دارند. اما زنان معمولاً انجام اينکار را پنهان کرده و درمورد آن دروغ مي‌گويند. هِلِن فيشر جامعه‌شناس اعتقاد دارد که اين مسئله علت دارد و آن اين است که زنان در طول تاريخ بيشتر از مردان مورد خيانت قرار گرفته‌ اند. درنتيجه خيانت، زنان ، فرزندان و حمايت مالي و اقتصادي خود را از دست داده و حتي در برخي کشورها تحت خشونت‌هاي قانوني قرار مي‌گيرند./

به اهتمام

:

ستوانيکم اله رحم عباسي

کارشناس ارشد روانشناسي عمومي

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *