مقدمه چینی لازمه هرکاری/مقدمه چینی،گام اول امر به معروف، امر به معروف رفتاری است

برای نوشتن چند سطر هم مقدمه ای در خور لازم است، بسیاری از خبرها را باید، با مقدمه چینی مناسب و دقیق به اطلاع دیگران رساند. هر گاه بخواهیم با بقیه خوب ارتباط برقرار کنیم نیاز به مقدمه چینی خوب و دقیق داریم. مقدمه، امری برای تفهیم و جهت دهی ذهن افراد به سمت اصل مطلب است. اگر مقدمه خوب و دقیق انتخاب شود، مخاطب را تا پایان مطلب سرپاگوش نگه می دارد. گاهی بدلیل واضح بودن امری مقدمه را حذف می کنیم و بی توجه به اینکه حذف مقدمه باعث کج فهمی و بد فهمی از اصل قضیه می شود. شاید هنگامی که می خواهیم کسی را نصیحت کنیم، اگر به بهترین شکل مقدمه چینی را استفاده ننماییم ، شرایط کج فهمی را برای مخاطب فراهم نموده ایم. امروز، بدلیل استفاده مردم از تکنولوژی و رشد نسبی عقل جامعه، دقت افراد نسبت به سخنان یکدیگر بالا رفته است. ما برای تفهیم مطالب ذهنی باید خوب و دقیق فکر کنیم و بهترین مقدمه را انتخاب کنیم، نتیجه بیشترین اثر را از نوشته و یا مکالمه دریافت نماییم.

سرویس فرهنگی سادس: در اسلام نیز بسیاری از دستورات و احکام شرعی نیاز به مقدمه دارد، نماز بدون وضو هیچ اثری ندارد و از حیث شرعی باطل است. وضو نیز باید با تمام شرایط انجام گیرد، در این صورت نماز نیز مؤثر می شود.

امر به معروف نیز یکی از احکام شرعی دین اسلام است، که نیازمند مقدمه است، که در اصطلاح مراتب امربه معروف و نهی از منکر یاد می کنند. هنگامی که شخص گناهی را می بیند و درصدد انجام این فریضه الهی بر می آید، باید گام به گام و براساس مقدماتی که اسلام برای انجام این عمل در نظر گرفته است پیش برود.

اولین گام، امربه معروف رفتاری است، حال گاهی شرایط بگونه ای است که با انجام کار صحیح می توان، دیگران را متوجه انجام عمل زشت یا ترک واجب نمود. مثلا همان عمل را به گونه ای صحیح دوباره تکرار نماییم. اگر شرایط برای تصحیح رفتار به این شکل فراهم نبود، با تغییر در رنگ چهره نشان می دهد که شخص مرتکب عمل خلاف شرع شده است، یا با درهم کشیدن چهره این را خیلی واضح تر نشان می دهد. در گام اول هیچ کلامی بین دو شخص رد و بدل نمی شود و فقط با عمل و رفتار و حالات صورت، شخص را نسبت به عمل ش متوجه می سازد.

از مزایای انجام گام به گام امر به معروف و نهی از منکر یا به صورت دقیق تر انجام این با مقدمه مناسب، عدم موضع گیری شخص خاطی است. زیرا چه بسا هنگامی که عملی زشتی را مشاهده نمودیم، در همان ابتدا از تذکر زبانی آغاز نمودیم، شخص بدلیل شرایط اجتماعی که دارد، موضع منفی می گیرد و حتی در مقابل دیگری می ایستد، تا مبادا از منزلت اجتماعی اش کم شود. از طرفی این کار اثر بیشتری بر روان او دارد، چنانچه می گویند؛ الکنایه ابلغ من التصریح، گام اول را می توان به عنوان یک عمل کنایی در نظر گرفت، که در عمق جان مخاطب می نشیند. مخاطب امر به معروف اگر دوباره بخواهد آن عمل زشت را مرتکب شود، صحنه قبلی و رفتار دیگران در مقابل او تداعی می شود، همین سبب می شود او این عمل را انجام ندهد.

حامد آزادی

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *