ماهواره و نقش آن بر هويت خانواده و بروز پديده طلاق

رسانه هاي ماهواره اي به عنوان يک ابزار تهديد نرم دشمن تلاش دارد با نفوذ در باورها و اعتقادات مردم زمينه انحطاط اخلاقي را در جوامع مختلف فراهم کنند.

سزویس فرهنگی سادس: تلاش شبکه هاي ماهواره اي با تاثير بر سبک زندگي و الگوي بومي خانواده­ها سبب سوء معاشرت، خشونت، سستي مباني خانواده و انحراف در اخلاق و فرهنگ جنسي برخي خانواده ها شده است .

قرن­ها است که غرب در پي تحقق دهکده جهاني است در واقع دنياي امروز عبارت است از فضايي مملو از فرصت و خطرو اين فرصت­ها و تهديدها زماني وضوح پيدا کردند که تکنولوژي ارتباطات سايه خود را بر سرتاسر جهان گسترش داد به گونه­اي که در جوامع مختلف با عقايد، سنن و فرهنگ­هاي مختلف، وارد شد تا بتواند به اهداف خودش دست پيدا کند.

مضرات ماهواره بسيار بيشتر از منفعت آن مي­باشد که امروزه اکثر جوانان و خانواده­ها ماهواره را براي استفاده از برنامه­هاي علمي آن انتخاب نمي­کنند بلکه بيشتر تمايل به ديدن برنامه­هايي دارند که در تلويزيون داخل کشور نمي­يابند و آنها برنامه­ها و شبکه­هايي مي­باشد که به دنبال اشاعه فحشا در جامعه و سست کردن بنيان خانواده است.

برخي از اين شبکه ها با پخش سريال­هاي دنباله­دار بنيان خانواده را هدف قرار مي دهند که يکي از مهمترين اصول سريال سازي که در تمام دنيا پذيرفته شده است، اين است که اگر سريالي بتواند با خانم­ها در خانه ارتباط برقرار کند، به تدريج همه خانواده را جذب مي­کند و اين اصل به خوبي در اين شبکه ها رعايت شده است.

در اين مسير، شرايطي پديد مي­آيند که شکل­هاي فريبنده­تر و پنهان­تر هجوم فرهنگ سلطه­جو را برتري مي­بخشد و ملي کردن سبک­ها و الگوها را شکل مي­دهد. امروزه برنامه­ها و فيلم­هاي ماهواره­اي حاوي محتوايي است که در آن پايبندي و وفاداري به خانواده و ارزش­هاي اخلاقي، امري مضحک و عوامانه به نظر مي­رسد و در مقابل داشتن روابط آزاد جنسي، روابط متهورانه جنسي و ايجاد ترديد درباره اهميت و ارزش ازدواج ناشي از نگاه آزادانديشانه و مترقي به زندگي و روابط عاطفي تلقي مي­شود.

طرح سوال و ايجاد شبهه و ترديد مکرر درباره ديدگاه­هاي افرادي که به بي­بندوباري رو نياورده­اند يا به زندگي مشترک خود پايبندند و در مقابل، ارائه ديدگاه­ها و پاسخ به سوال­هاي شبهه افکنانه براي اقناع مخاطب در خصوص اينکه زمانه تغيير کرده است و افراد نبايد پايبند به زندگي­هاي سنتي باشند، از برجسته­ترين مضامين برخي سريال­هاي امريکايي و کلمبيايي و کره­اي است که از شبکه فارسي وان پخش مي­شوند

مساله ديگري که در رابطه با تحکيم مباني خانواده بايد ذکر شود، آسيب­هاي اجتماعي خطرناکي است که ممکن است در اثر تغيير الگوها و سبک هنجاري نهاد اجتماعي خانواده اتفاق بيفتد. يکي از جدي­ترين اين آسيب­ها طلاق است.

تحقيقات نشان دهنده بالا رفتن ميزان طلاق و جدايي، به تاخير افتادن سن ازدواج دختران و توليد نخستين فرزند آن­ها، محدود شدن تعداد فرزندان، افزايش تعداد و نسبت زنان داراي تحصيلات عالي و نشان دهنده تغييرات پديدآمده در نهاد خانواده است

هر چند قدمت تاريخي طلاق همزمان با قدمت تاريخي ازدواج است، اما از قرن بيستم طلاق به عنوان يک آسيب و مساله اجتماعي به صورت جدي مطرح شد. به دنبال افزايش جمعيت، تغيير در نظام ارزشي، فرهنگي و هنجاري و ديگر دگرگوني­هاي ناشي از انقلاب صنعتي و ورود تکنولوژي بود که ميزان طلاق روند رو به رشدي به خود گرفت.

در بين رسانه­هاي متنوع و نوين مي­توان از ماهواره به عنوان يکي از پرمخاطب ترين رسانه­ها در سرتاسر دنيا ياد کرد که امروزه نقش مهمي در رشد شخصيت افراد بازي مي­کند اما مشکل اساسي و جدي در جامعه پذيري افراد در عصر حاضر، عدم هماهنگي و تعامل مناسب ميان کارگزان جامعه پذيري مي­باشد.

بدين ترتيب مي­توان گفت نفوذ برنامه­هاي ماهواره­اي در قدرت بخشيدن به ارزش­هاي مدرني همچون مادي­گرايي، فردگرايي، آزادي­هاي نامحدود و کاميابي به هر قيمتي بر اساس مطالعات بدست آمده موثر مي­باشند که باعث تغيير ارزش­هاي سنتي و گاه ايجاد تضاد ارزشي در بين زوجين به واسطه تغيير ارزش­ها در يکي از زوجين خواهد شد و احتمال ناهنجاري­هاي مختلفي نظير طلاق را افزايش خواهد داد.

بنابراين ماهواره با برنامه­هاي تفريحي و سرگم کننده در درازمدت، يکسان سازي سليقه قشرهاي عظيم جامعه را باعث خواهد شد و از سوي ديگر اين ابر رسانه شکاف هاي جديد طبقاتي و تعمق آنها را باعث مي­شود.

پيشنهادات و راهکارهاي عملي

از آنجا که ماهواره رسانه­اي جهان شمول و فراملي مي­باشد، بدين ترتيب ارائه پيشنهاد در جهت اصلاح آن بي­فايده خواهد بود. پس بايستي پيشنهادات را در بال ديگر جامعه پذيري يعني خانواده ارائه نمود.

-با توجه به افزايش ساعات تماشاي برنامه­هاي ماهواره­اي از سوي زوجين در حال طلاق در بعد از ازدواج و نيز تاثير مستقيم آن بر الگوپذيري آنان، خانواده و بخصوص مراکز مشاوره که در زمينه مشاوره قبل از ازدواج فعاليت مي­کنند، بايستي در سال­هاي اوليه و بحراني پس از ازدواج براي جبران خلع خود و جلوگيري از تغيير ناگهاني در روند زندگي جوانان، رفت و آمدهاي بيشتر، برنامه ريزي بيشتر براي تفريحات دسته جمعي و مسافرت­ها و…با زوج جوان داشته باشند تا اوقات فراغت آنان بدين نحو گذران شود.

-با توجه به تغيير شديد ارزش­هاي سنتي به ارزش­هاي مدرن در بين زنان در حال طلاق، بهتر است خانواده­ها و مخصوصا پدران از ايجاد پدرسالاري مطلق و تقسيم کار بر اساس جنس کاسته تا دختران در زندگي جديد خود احيانا دچار تغييرات ناگهاني و يا تضاد ارزشي با همسر خود نشوند.

-تشويق خانواده­ها و مخصوصا جوانان به استفاده از فناوري­هاي اطلاعاتي فرهنگي(مانند: مطالعه کتاب، روزنامه و سينما).

-فرهنگ سازي و آموزش افراد جامعه و خانواده­ها در استفاده صحيح از فناوري هاي اطلاعاتي-ارتباطي.

-توجه بيشتر به سلايق مخاطبين(مخصوصا قشر جوان و تحصيل کرده) در تهيه برنامه­هاي صدا و سيما.

-گسترش هر چه بيشتر اماکن تفريحي و ورزشي جهت گذراندن اوقات فراغت جوانان که به نحوي محرک انگيزه آنها در انجام اين فعاليت­ها باشد.

بنابراين عواملي همچون، محيط بسته، عمل نکردن بر اساس نياز مخاطب، دروازه باني يک طرفه پيام، آزاد نگذاشتن ذهن مخاطب در انتخاب، قطره چکاني اطلاعات به مخاطب باعث روي آوردن مخاطبان به سوي رسانه­ها و شبکه­هاي برون مرزي و عدم استقبال از شبکه­هاي داخلي مي­شود.

پبديهي است در مقابل هجوم فرهنگي بايد مقابله فرهنگي کرد. برنامه سازان فرهنگي و هنري و سازمان­هايي مانند صدا و سيما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي، نظام آموزش و پرورش و ديگر ارگان­هاي دولتي بايد در بخش غني سازي و سالم سازي فرهنگ سرمايه گذاري کنند. بنابراين بايد در مقابل تهاجم فرهنگي فعاليت، برنامه سازي، تفريحات سالم و امکانات کافي ايجاد شود. چرا که منع و مقابله تنها راه مقابله نيست.

منابع

ابراهيم نجف آبادي، اعظم.(1390). تربيت در خانواده و نقش مخرب ماهواره در بروز پديده طلاق.

استونز، راب.(1379). متفکران بزرگ جامعه شناسي، ترجمه مهرداد دامادي، نشر مرکز، تهران.

اعزازي، شهلا.(1386). جامعه شناسي خانواده، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان. تهران.

Blinn, Lynn (1988) “The family photo assessment process (FPAP): A method for valiVol. xix, No. 1, pp. 17-35

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *