نقش تغذیه در حس بویایی

کمبود ویتامین A نیز سلول‌‌های اپیتلیال دستگاه تنفسی و دستگاه‌‌های فوقانی آن از بین می‌‌رود که این باعث از دست دادن حس بویایی می‌‌شود.
به گزارش سادس به نقل از فرهنگ نیوز، اختلال در حس بویایی یکی از علائم مشترک در بروز بیماری‌‌های آلزایمر، پارکینسون، شیزوفرنی، فشارخون بالا، دیابت و نیز یکی از علائم پیری است.مشکلات حاد و مزمن کبدی نیز با‌‌‌هایپوسمیا (کاهش حس بویایی) همراه است. بعد از پیوند کلیه هم ممکن است اختلالات بویایی بروز پیدا کند. بیمارانی که ایدز دارند (به‌خصوص با مشکلات عصبی‌) اغلب اختلالات بویایی و چشایی نیز دارند. تغییرات حس بویایی همچنین می‌تواند در افراد‌‌‌هایپوتیروئیدیسم نیز مشاهده شود. در بیماری‌‌های کوشینگ و فوق کلیوی نیز احتمال مشکلات بویایی و چشایی وجود دارد.
در کمبود ویتامین A نیز سلول‌‌های اپیتلیال دستگاه تنفسی و دستگاه‌‌های فوقانی آن از بین می‌‌رود که این باعث از دست دادن حس بویایی می‌‌شود.مصرف مشروبات الکلی باعث کاهش جذب کبدی ویتامین A می‌‌شود که از این طریق می‌‌تواند بر بویایی و به طبع چشایی تاثیرگذار باشد و آنها را کاهش دهد به همین دلیل در افراد سیروتیک چشایی و بویایی کاهش می‌‌یابد. در مشکلات کبدی دریافت ویتامین A می‌‌تواند کمک کننده باشد. بنابراین یکی از دلایل کاهش حس بویایی کمبود ویتامین A است که در این صورت باید از منابع غذایی آن بهره برد. از منابع ویتامین A می‌‌توان به روغن کبد ماهی، هویج، آب پرتقال و طالبی، بروکلی، اسفناج و تخم مرغ اشاره کرد. کمبود ویتامین B12 باعث دمیلینه شدن اعصاب و در نهایت بی‌حسی می‌‌شود که کاهش حس بویایی یکی از عوارض آن است که در این موارد توصیه به استفاده از منابع ویتامین B12 می‌‌شوداز آن جایی‌که عنصر روی نیز برای متابولیسم ویتامین A لازم است بنابراین کمبود آن افت حس بویایی و چشایی را به دنبال دارد. از طرفی عصب مربوط به حس بویایی بسیار وابسته به عنصر روی است و کمبود آن، این عصب را مختل می‌کند و باعث کاهش حس بویایی می‌شود. مطالعات اخیر نشان داده است که در سیستم بویایی متالوپروتئین‌‌های عنصر روی نقش مهمی دارند. روی در گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و محصولات لبنی به وفور وجود دارد. در نهایت می‌‌توان گفت کمبود ویتامین A و B12 و عنصر روی می‌تواند باعث کاهش حس بویایی شود که در این صورت توصیه به مصرف منابع غذایی غنی از آنها می‌شود تا حس بویایی افزایش یابد.
حس بویایی و تاثیر در کیفیت زندگی
اختلال در حس بویایی در کیفیت زندگی تاثیرگذار است چرا که می‌‌تواند باعث کاهش اشتها، از دست دادن وزن، سوءتغذیه، کاهش ایمنی بدن و بنابراین بیماری‌‌های مختلفی شود. افرادی که دچار کاهش حس بویایی شده‌اند نمک و شکر دریافتی خود را به قصد بالا بردن پذیرش غذا افزایش می‌‌دهند که این ریسک دیابت و فشارخون بالا را افزایش می‌دهد و نکته دیگر این که ۹۰ درصد حس چشایی با حس بویایی ارتباط دارد به این معنی که با افت حس بویایی، حس چشایی نیز کاهش می‌‌یابد که هر دو دریافت غذایی را پایین می‌‌آورد. در ایالات متحده آمریکا ۱ درصد از افراد کاملا حس بویایی خود را از دست داده‌اند، ۲۴ درصد افراد ۹۷- ۵۳ ساله و ۱۹ درصد افراد ۵۳- ۲۰ ساله اختلال در حس بویایی دارند. یکی از دلایل بالا بودن اختلال بویایی در پیری کاهش ویتامین ب١٢ است.
تقویت کننده حس بویایی و چشایی
شنبلیله، اگرچه بومی کشورهای مدیترانه و آسیاست اما در سراسر جهان کشت می‌شود. برگ‌‌ها و دانه این گیاه خواص دارویی زیادی دارد. عملکرد نادرست و انسداد غدد بزاق یا حفره‌‌های بینی اغلب به از دست دادن حس چشایی و بویایی منجر می‌شود، اما با مصرف منظم این گیاه، می‌توانید از این عارضه ناراحت کننده رهایی پیدا کنید. دم‌کرده تخم این گیاه کاهش دهنده خلط و دفع کننده سموم از بدن است.
نکاتی دیگر
خشک بودن دهان باعث کاهش حس بویایی و چشایی می‌شود.
گرسنگی باعث افزایش حس بویایی خواهد شد.
حس بویایی بعد از ورزش کردن افزایش می‌‌یابد.
نکته‌ای بسیار مهم این که سیگار کشیدن بر اعصاب بویایی و چشایی تاثیر گذاشته و در طولانی مدت باعث می‌شود حس بویایی و چشایی به‌طور کامل از بین بروند.
رژیم غذایی پرچرب
پژوهش‌های محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا نشان می‌دهد که رژیم غذایی ناسالم و پرچرب با کاهش حس بویایی مرتبط است. رژیم غذایی پرچرب نقش مهمی در تغییر ساختار و عملکرد سیستم بویایی دارد. اختلال سیستم بویایی نقش مهمی در کاهش سلامتی دارد زیرا باعث می‌شود که افراد از مصرف مواد غذایی مختلف اجتناب کنند و دایره انتخاب مواد غذایی محدود شود؛ حس بویایی مهم‌ترین محرک در انتخاب مواد غذایی متنوع است. این اولین بار است که رابطه بین رژیم غذایی و سیستم بویایی کشف شده است. محققان بر این باورند که نتایج این تحقیقات می‌تواند در درمان افراد چاق و افرادی که اختلال بویایی دارند موثر باشد. ۶۵ درصد از شهروندان آمریکایی اضافه وزن دارند که نقش مهمی در بیماری‌های قلبی عروقی و اختلالات شناختی آنان دارد. هدف بعدی این تیم تحقیقاتی، تاثیر میزان قند بر حس بویایی است.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *