اربعین، ادامه مسیر اباعبدالله/ نیروی انتظامی در کنگره جهانی اربعین، باتمام وجود حاضر است

قبل از اینکه امام حسین (علیه السلام) از مکه خارج شوند، افرادی زیادی نزد حضرت آمدند و حضرت را از حرکت به سوی عراق منع کردند، یکی از آنان ابن عباس بود، عبدالله ابن عباس، از یاران پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و همین طور یکی از یاران امیرمومنان علی (علیه السلام) است، او تفسیر قرآن را از حضرت آموخت و از شاگردان نزدیک حضرت بود. ابن عباس به امام حسین سفارش می کند، «به عراق نرو، زیرا آن ها تو را خواهند کشت، او تحلیل می نماید، اگر به یمن بروی، دوست داران امیرالمومنین(علیه السلام) تو را یاری می کنند، سپاهی فراهم می آوری و برای جنگ آماده خواهی شد». حضرت در جواب می گویند: ان الله شاء ان یرانی قتیلا، خداوند می خواهد مرا کشته ببینید، او ادامه می دهد،«زنان و کودکان را همراه خود مبرید، زیرا آن ها اسیر می شوند». حضرت پاسخ دادند: خداوند می خواهد آن ها را اسیر ببیند.

سرویس مذهبی سادس: در واقعه عاشورا حضرت بارها و به اشکال مختلف، به افراد فهماندن که برای احیای دین خدا با تمام وجود در میدان حاضر شده اند. هنگامی که فرزند چند ماه خود را به دست گرفته بودند و خون از گلوی او جاری بود، یا هنگامی که در خون خود غوطه ور بودند، این جملات را بر زبان می راندند. «خدایا راضیم به راضی تو و تسلیم قضای تو هستم،هیچ معبودی جز تو ندارم». این ها بیانگر تلاش امام در جهت اسلام امت جدشان می باشد.  بعد از امام حسین علیه السلام، پرچم بدست حضرت زینب کبری( سلام الله علیها) و حضرت امام سجاد علیه و به تربیت امامان یکی پس دیگری افتاد. مردم نیز در این بین از همیاری و خدمت در این راه از هیچ کوششی فروگذار نبودند. به عنوان نمونه سنت دیرینه عراقی ها در پیاده روی اربعین است، آن ها اربعین را به شکلی نو زنده نگهداشته اند، آن ها نیز با الگو گیری از مولایشان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، در این مسیر از بذل مال و جان فروگذار نمی کنند. این در حالی است که هیچ گونه هماهنگی دولتی در این بین صورت نگرفته است، و همه چیز به صورت خودش از سوی مردم می باشد.

حال پس از گذشت سال ها از واقعه عاشورا، فرصت چنان دست داد، که جامعه ای شیعه در ادامه راه حضرت سیدالشهداء(علیه السلام)، بوجود آید. تا آنجا که رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) فرمودند، «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است». توقع چنان است که در مسیر احیای اربعین که ادامه دهنده راه امام حسین (علیه السلام) می باشد، دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران نیز از هیچ تلاشی کوتاهی ننماید. نهادهایی که در این امر می توانند خدمتگذار باشد، سازمان حج، وزارت ارشاد،  نیروی انتظامی، وزرات راه و… می باشند. سازمان حج با تسهیلاتی که در کشور عراق در دست دارد می تواند خدمت فراوانی به زائران عرضه نماید. وزارت ارشاد، با چاپ ره توشه های فرهنگی و آموزش نیروی هایی با عنوان خادم فرهنگی در مسیر اربعین و در شهر های زیارتی عراق می تواند بیشترین کمک را به زائرین بنماید. و موارد بسیار دیگری که در این مقال نگنجد. وزارت راه، با ایجاد خط ریلی، جاده سازی، مهیا کردن وسایل نقلیه می تواند نقشه عمده ای در این حرکت داشته باشد. باتوجه به استفاده بسیاری از زائران، از وسایل نقلیه شخصی، بحث بسیار مهمی تأمین پارکینگ خوردها در مرزها است.

در این بین نیروی انتظامی با تأسی به مولایش حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) با تمام وجود وارد میدان شده است. صدور گذرنامه در چند روز، با تعداد میلیونی، افزایش گیت های خروجی در مرزهای زمینی کشور، برای سهولت در امر زائران است. حضور فعال شبانه روزی نیروی های پلیس در سطح جاده های مواصلاتی به مرز های عراق در جهت ایجاد امنیت بیشتر، گوشه ای از فعالیت این نهاد زنده مردمی است.

حامد آزادی

 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *