همکاری، تعاون و پلیس/ پلیس در همکاری با مردم کوشاست، مردم همکاری های پلیس را وظیفه او می دانند، در حالیکه اینگونه نیست

پلیس به عنوان یک نهاد امنیتی وظیفه همکاری و تعاون مردم را نیز به عهده گرفته است. او در حالی این وظیفه را به عهده گرفته است که هیچ یک از مردم، به تعاونی که از سوی او صورت می گیرد توجه ندارند.

سرویس انتظامی سادس- حامد آزادی: بر هر فرد مسلمان واجب است، مسلمانان دیگر را یاری نماید، آیه﴿وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ به همین موضوع اشاره دارد، خداوند در این آیه خطاب به افراد با ایمان می فرمایند، در انجام کارهای خوب با یکدیگر همکاری نمایید. « الْبِرِّ» به معنای کار خوب است و «تَعَاوَنُوا» به معنای همکاری است.

قرآن کتاب هدایت است، و آنچه مربوط به هدایت مردم می گردد در قرآن آمده است، از سویی برخی جنبه های هدایت بدون تشکیل حکومت صورت نمی گیرد. گویی در آیه 2 سوره مائده خداوند می فرماید، در جامعه اسلامی نهادی باید ساخته شود، که وظیفه آن نهاد تعاون و کمک به مردم مسلمان باشد. شبیه این امر در ابتدای انقلاب توسط جهاد سازندگی و نیروهای مردمی بسیج صورت می گرفت، این نهادهای مردمی، بدون  چشم داشت مالی تمام، و با تمام وجود در جهت کمک به مردم تلاش می کردند.

اما پس از جهت گیری های مختلف سیاسی در جهت تجملگرایی در جامعه، ساختار برخی ازاین نهاد تغییر کرد، به همین دلیل امروزه نهادی با رنگ بوی انقلابی در جهت تأمین نیاز وجود ندارد. البته بسیج با تلاش در حفظ ارزش های انقلاب در این امر تلاش های فراوانی می نماید. نیروی انتظامی دوشادوش بسیج در همین مسیر گام بر می دارد. این در حالی است که بسیاری از مردم بدین امر توجهی ندارند. زیرا نیروی انتظامی در اذهان مردم، یک نهاد امنیتی حافظ نظم شهری، جاده ای و مرزی است، در حالیکه مردم در مواقع مختلف به پلیس مراجعه می کنند و با خوشرویی نیروی پلیس مواجهه می شوند. برخورد پلیس، ذهن افراد را به این سمت می برد، که گویی به وظیفه خود عمل می نماید.

عبور کودکان از خیابان، برای نیروی پلیس که از صبح در چهار راه شلوغ و پر ازدحام در حال راهنمایی وسائل نقلیه می باشد، با در خواست کودک محصلی مواجهه می شود، که او را ازخیابان عبور دهد. نیروی پلیس با خوش رفتاری به او پاسخ می دهد. و او را از خیابان عبور می دهد. به همین دلیل همواره رفتار خوب او در ذهن کودک نقش می بندد.

مسافری که در شهر سرگردان است، و آدرس های اشتباه مردم او را عصبانی کرده است، با اطمینان کامل سراغ پلیس می رود، او مطمئن است که یا سئوال از پلیس به مقصد خواهد رسید، حتی گاهی در پاسخ گویی خیابان های ورود ممنوع  و خیابان های یکطرفه را نیز می گوید.

عمل کرد نیروی پلیس همیشه بگونه ای بوده است، که باعث ایجاد امنیت روانی برای مردم در مواجهه با او شده است. در مواجهه با پلیس افراد خلاف کار،احساس خطر می نماید. مردم در برخورد با پلیس احساس امنیت و آرامش روانی دارند، آن ها اطمینان دارند با مراجعه به پلیس دست خالی باز نخواهند گشت.

پس پلیس به عنوان یک نهاد امنیتی وظیفه همکاری و تعاون مردم را نیز به عهده گرفته است. او در حالی این وظیفه را به عهده گرفته است که هیچ یک از مردم، به تعاونی که از سوی او صورت می گیرد توجه ندارند.

ذیل آیه 2 سوره مائده امر به معروف و نهی از منکر را می توان قرار داد، یعنی اگر تعاون را به معنای عام آن در نظر بگیریم، کمک و همیاری مردم در امور عام المنفعه و کمک در مراجعه برای رفع نیازهای آنی آن هامی باشد. از طرفی اگر تعاون را به  معنای همکاری و کمک در جهت احیای دین خدا و انجام کارهای نیک و نهی از کارهای بد باشد، همان طور که در ادامه آیه می فرماید؛ «وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ » یعنی در انجام کارهای بد همکاری ننمایید. معنای امربه معروف و نهی از منکر به خود می گیرد. تذکر بر انجام ندادن کار بد، خود یک نمونه کار خوب و همکاری در انجام نهی از کار منکر است. در این مورد نیز نیروی انتظامی مصداق بارز آیه می گردد، زیرا در جهت ایجاد امنیت و نظم عمومی، مردم را به انجام شرعیات متوجه می سازد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *