يک ‌راه درست ‌وحسابي براي حفظ حريم خصوصي‌!

راي بعضي از آدم‌ها انگار حريم خصوصي و حد و حدود داشتن خيلي سخت است. به‌محض اينکه با آدم جديدي آشنا مي‌شوند، مسائل خصوصي‌شان را يک‌نفس لو مي‌دهند و براي فهميدن مسائل خصوصي ديگران هم با عجله و سريع دست‌به‌کار مي‌شوند. اصلا انگار چيزي به اسم حريم خصوصي براي اين آدم‌ها معني ندارد.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه خبري پليس، آدم تو کار بعضي‌ها مي‌مونه، طرف تازه روز دومه اومده تو کلاس ما، يه‌جوري رفتار مي‌کنه انگار از اول ابتدايي با همه دوست و همکلاسي بوده. به قول امين، چايي نخورده پسرخاله شده. همون روز اول همه جيک و پوک زندگيشو رو کرد. تازه ول کن نبود، مي‌خواست از کار همه هم سر دربياره. شماره تلفن‌همراه مي‌خواست و آدرس اينستاگرام همه رو پرسيد. بعضي‌ها تو رودربايستي بهش جواب دادن، بعضي‌ها به قول خودشون از خونگرميش خوش‌شون اومد و رفاقتي همه‌چي رو گفتن، بعضي‌هام مثل من بهش رو ندادن و سؤالاشو بي‌جواب گذاشتن. من يکي از اين‌جور آدما که يه کله مي‌تازن و با همه دمخور مي‌شن خوشم نمياد.

براي بعضي از آدم‌ها انگار حريم خصوصي و حد و حدود داشتن خيلي سخت است. به‌محض اينکه با آدم جديدي آشنا مي‌شوند، مسائل خصوصي‌شان را يک‌نفس لو مي‌دهند و براي فهميدن مسائل خصوصي ديگران هم با عجله و سريع دست‌به‌کار مي‌شوند. اصلا انگار چيزي به اسم حريم خصوصي براي اين آدم‌ها معني ندارد. بعضي‌هاي ديگر کمي آرام‌تر پيش مي‌روند و بعد از چند روز به‌قول‌معروف پسرخاله مي‌شوند. اين دو دسته از آدم‌ها معمولا خيلي زود در روابط‌شان به بن‌بست مي‌رسند؛ چون با حلقه‌هاي صميميت آشنا نيستند. گفتيم حلقه‌هاي صميميت؛ بعضي‌ها به آن حلقه‌هاي ارتباطي هم مي‌گويند.

اين حلقه‌ها مرز بين ارتباط ما با ديگران را مشخص مي‌کند. عجله نکنيد، براي گيج شدن خيلي زود است. يک‌قلم و کاغذ برداريد تا منظورمان را با شکل براي‌تان بگوييم. وسط کاغذ اسم خودتان را بنويسيد. حالا يک دايره دور اسم‌تان بکشيد. دور اين دايره چند دايره ديگر بکشيد تا تعدادشان به پنج يا 6تا برسد. در دايره اول يعني درست دايره بعد از اسم خودتان، اسم يک يا چند نفر از اعضاي خانواده، همکلاسي‌ها يا دوستان‌تان که بيشتر از همه آدم‌ها در دنيا با آن‌ها راحت هستيد و خصوصي‌ترين مسائل‌تان را مي‌توانيد با آن‌ها در ميان بگذاريد، بنويسد. در دايره بعدي که حالا دومين دايره بعد از اسم شما است، اسم افرادي را بنويسيد که بعد از گروه اول با آن‌ها راحتيد.

در دايره‌هاي بعد هم به ترتيب اسم کساني‌ را که کمتر با آن‌ها احساس صميميت مي‌کنيد، بنويسيد. همين‌طور عقب برويد تا به آدم‌هايي برسيد که فقط با آن‌ها ارتباط اجتماعي داريد و از مسائل خصوصي‌تان حرفي به آن‌ها نمي‌زنيد. اين شکلي که درست کرده‌ايد، مي‌شود همان حلقه صميميت يا ارتباطي. شکلي که تکليف ما را با آدم‌هاي دوروبرمان مشخص مي‌کند. مرکزي‌ترين حلقه دايره مربوط به ما است و فقط خود ما در آن قرارداريم. در حلقه بعدي افراد درجه يک خانواده قرار مي‌گيرند که نزديک‌ترين و صميمي‌ترين افراد در زندگي اجتماعي ما محسوب مي‌شوند. حلقه بعدي شامل صميمي‌ترين دوستان ما مي‌شود. در حلقه بعد از آن، ساير دوستان ما قرار دارند. در حلقه بعد هم آشنايان و افرادي که آن‌ها را مي‌شناسيم، جاي مي‌گيرند. حلقه آخر هم که شامل افراد غريبه است که هيچ آشنايي و شناختي روي آن‌ها نداريم.

هرچه افراد در حلقه‌هايي قرار بگيرند که به مرکز دايره نزديک‌تر است، ميزان صميميت و اعتماد ما هم به آن‌ها مي‌تواند بيشتر شود؛ بنابراين بايد با افرادي که در حلقه‌هايي قرار مي‌گيرند که از مرکز دايره فاصله بيشتري دارند، صميميت کمتري داشته باشيم و در روابط‌مان با آن‌ها حد و مرز دقيق‌تري را رعايت کنيم، چون شناخت و اعتمادمان نسبت به آن‌ها کمتر است.

حالا تصور کنيد بعضي از آدم‌ها همه دوروبري‌هاي‌شان را توي همان دايره اول جا مي‌دهند. خودشان را هم به‌زور مي‌خواهند در دايره اول حلقه ديگران جا کنند! اين آدم‌ها همان‌هايي هستند که چايي نخورده پسرخاله مي‌شوند و براي حريم خصوصي ديگران هم‌ ارزشي قائل نيستند. دوستي با اين‌جور آدم‌ها خطرناک است. به‌هرحال هرکسي براي خودش يکسري مسائل خصوصي دارد که دلش نمي‌خواهد غريبه‌ها از آن مطلع شوند. دوستي با اين آدم‌ها باعث مي‌شود اين مسائل خصوصي خيلي زود پخش شود. در هر برخوردي و وارد هر جمعي که شديد حواس‌تان به حريم‌ها و دايره‌هاي ارتباطي خودتان و ديگران باشد.

برخورد با اين‌جور آدم‌هاي به‌قول‌معروف پسرخاله خيلي سخت نيست. فقط کافي است در مقابل اين آدم‌ها جوگير نشويم و حواس‌مان به اصول و چارچوب‌هاي ارتباطي‌مان باشد. البته اين روزها باوجود آمدن شبکه‌هاي مجازي قضيه بغرنج‌تر شده و حريم خصوصي آدم‌ها بيشتر و راحت‌تر لو مي‌رود. چون راحتي در فضاهاي مجازي و رودررو نبودن آدم‌ها باهم باعث شده دورادور باهم پسرخاله شوند. بعضي‌ها فکر مي‌کنند صفحه شخصي‌شان در فضاي مجازي مثل دفتر خاطرات شخصي مي‌ماند و تمام علائق و هرچيزي را که باعث شادي يا ناراحتي‌شان شد، مي‌توانند به اشتراک بگذارند. اين فضاها بيشتر از ارتباطات رودررو حريم خصوصي آدم‌ها را از بين مي‌برد.

به لطف فضاهاي مجازي اين روزها سرک کشيدن آدم‌ها در زندگي خصوصي همديگر خيلي راحت‌تر شده و با چندتا کليک کردن و تايپ چندتا کلمه مي‌شود به‌راحتي به‌عکس‌هاي خانوادگي و خاطرات خوب و بد آدم‌ها دست پيدا کرد. در فضاي مجازي چهره و شخصيت افراد به‌صورت حقيقي و رودررو عرضه و شناخته نمي‌شود، به‌همين‌خاطر افراد آسان‌تر و بدون اضطراب مي‌توانند وارد حريم خصوصي ديگران بشوند. افراد با اطمينان به اينکه ديده نمي‌شوند يا شخص مورد نظر هرگز متوجه نمي‌شود که آن‌ها اين کار را کرده‌اند و هيچ عواقبي براي آن‌ها درپي ندارد، بي‌پروا به حريم ديگران مي‌تازند. سعي کنيد فريب اين‌جور آدم‌هاي به خيال خودشان زرنگ را نخوريد. خودتان براي حريم خصوصي‌تان ارزش قائل شويد و هرچيزي راعمومي نکنيد./

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *