خلاء دینی عمده ترین مشکل خانواده ها/۱۲میلیون جوان آماده ازدواج

 

 

این مشاور خانواده با بیان اینکه عدم آشنایی خانواده ها با معارف دینی از مشکلات اساسی جامعه می باشد،گفت:۱۲میلیون دختر و پسر آماده به ازدواج، ۳تا ۴ میلیون بالای ۳۵ تا ۴۰ سال سن دارند، ۵ تا ۶ میلیون هم مطلقه در کشور وجود دارد ،

به گزارش سادس به نقل ازسخن آشنا__علی محمدی، روانشناس و مشاور خانواده در گفت و گو با شبستان گفت: در حال حاضر در جامعه ما خانواده به عنوان مقدس ترین نهاد تربیتی که باید نسل نو،‌ نخبگان، فرهیختگان، علما و متفکران کشور را تربیت کند تبدیل به پاشیده‌ترین نهاد شده است.

 

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در سال 91 طرحی مبنی بر زندگی به سبک ایرانی و اسلامی ارایه دادند در حالی که از آن زمان تاکنون حتی یک کلاس آموزشی برای ارایه طرح رهبری تشکیل نشده است ،هرچند به صورت پراکنده در رسانه ها و تلویزیون مواردی ارایه شده است ولی این مسایل پراکنده دردی را دوا نمی کند بلکه باید به صورت سلسله مراتب ارایه شود.

 

محمدی با بیان اینکه 12 میلیون دختر و پسر آماده به ازدواج در جامعه ما وجود دارد، تصریح کرد: همچنین 3 تا 4 میلیون بالای 35 تا 40 سال سن دارند، 5 تا 6 میلیون مطلقه در کشور وجود دارد و از همه اینها مهم‌تر اختلافات زن و شوهری، عدم آشنایی زوج ها با روابط تربیتی از دیگر مشکلاتی است که امروزه دامنگیر خانواده ها و جامعه ما شده است.

 

این مشاور خانواده با بیان اینکه عدم آشنایی خانواده ها با معارف دینی از مشکلات اساسی جامعه می باشد، اذعان کرد: دینی که مدنظر من است دین تقلیدی نیست بلکه دین حنیف است لذا در حال حاضر عمده ترین مشکل خانواده ها را می توان خلا دینی دانست، در صورتی که خانواده ها از لحاظ باورهای دینی تضعیف شوند ،جوانان ما به بسیاری از مسایل از جمله مواد مخدر سوق پیدا کرده و همچنین به مرور زمان درگیر سایر آسیب های اجتماعی در جامعه نیز می شوند به عنوان نمونه در خانواده های متدین و مذهبی هنوز بسیاری از همسران رابطه زناشویی با یکدیگر را بلد نیستند و همچنین حتی در تربیت فرزندان بسیار ناآگاه هستند به گونه ای که فرزندان را تحقیر کرده، آنها را تحت فشار روحی قرار می دهند

 

محمدی ادامه داد:امروزه فرزندان بیشتر از خانه فراری هستند. وقتی فرزندان ببینند در خانواده حریم ها رعایت می شود، حرف زشت زده نمی شود، بدحجابی وجود ندارد، ماهواره دیده نمی شود، اگر در بیرون از خانه بخواهند مرتکب خلافی شوند هرچند بلد هستند ولی حریم خانه اجازه نمی دهد که وی مرتکب چنین اشتباهی شود اما وقتی خانواده ها متلاشی باشند و زن و شوهرها بسیاری از مسایل مهم اخلاقی را مقابل فرزندان رعایت نکنند در چنین مواقعی فرزندان نیز دچار آسیب می شوند.

 

این روانشناس ادامه داد: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران با این وضعیت رسانه ها نمی تواند مانع خلاف در جامعه شود.

 

وی ادامه داد: بسیاری از خلاهایی که جوانان در بیرون از خانه مرتکب آن می شوند به دلیل سخت گیری های بیش از اندازه والدین، عدم آشنایی آنها از شیوه صحیح تربیت، عدم هماهنگی تربیتی و خلا دینی است لذا خانواده های ما امروز بیشتر فشار و آسیب های اجتماعی را از ناحیه دین متضرر می شوند.

 

وی با بیان اینکه خانواده یکی از عوامل مهم اعتیاد در جامعه می باشد، اظهار کرد: ما نباید شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی را مقصر بدانیم، عمده مشکل ما خانواده ها هستند چون وقتی فرزندان را در خانواده درک نکنند و از خانواده بریده شوند جوانان دچار خلا می شوند و برای اینکه این خلا را پر کنند تا از دامن مادر و خانه خارج می شوند در جامعه جذب شده و به ترتیب درگیر بسیاری از مسایل و آسیب های اجتماعی می شوند.

 

وی با بیان اینکه 90 درصد پدران نحوه برخورد با دختران خود را نمی دانند، خاطرنشان کرد: پدران نمی دانند دختران حساس هستند، باید مسایل آنها را بررسی و رسیدگی کنند. وقتی خلایی برای دختران ایجاد می شود برای پر کردن این خلا در خارج از خانه دست به دامن پسران و جنس مخالف خود می شوند و وقتی جوانان از خانه رانده شوند به غیر از مواد مخدر مبتلا به بسیاری از مفاسد مانند قتل، فساد، همجنس‌بازی و مواد مخدر نیز می شوند.

 

محمدی ادامه داد: ما نمی گوییم جامعه در ایجاد آسیب ها بی تاثیر است ولی ریشه در خانواده است، خانواده ها باید اصلاح شوند، 80 درصد خانواده های ما به ویژه خانواده هایی که بافت مذهبی دارند در روابط جنسی با یکدیگر مشکل دارند لذا وقتی والدین ابتدایی ترین مسایل زندگی یعنی روش های رفتاری با فرزندان و احترام به فرزندان و همسر را نمی دانند چنین مشکلاتی نیز به بار می آید.

 

این روانشناس با بیان اینکه شاغل بودن پدر و مادر از جمله خلاهای موجود در خانواده است، تصریح کرد: وقتی مادر به دلیل فشار اقتصادی کار می کند و پدر نیز به دلیل مسایل و مشکلات مختلف در زندگی بعد از نیمه شب به خانه برمی گردد در اینجا فرزندان دچار خلا عاطفی می شوند و بسیاری از والدین نیز از خود گله دارند که ما فرزندان خود را نمی بینیم. وقتی این خلا در خانواده ایجاد شود، فرزند از خانه نیازمند خارج می شود و در جامعه جذب می شود که در این شرایط نیز آسیب های زیادی آنها را تهدید می کند.

 

محمدی با بیان اینکه ما در ایران خلایی جز خانواده، قرآن و نهج البلاغه نداریم، اظهار کرد: یعنی تا زمانی که قرآن و نهج البلاغه به خانواده های ما برنگردد مشکلات ما حل نمی شود.

 

وی با بیان اینکه سردرگمی فرهنگ ما از دشمن نیست بلکه از خلا تخصص و نوآوری است، گفت: حتی امروزه بسیاری از مدیران ما نیز اختلاف دارند پس تربیت آنها به خانواده ها برمی گردد. اگر خانواده درست شود همه مشکلات ما حل می شود و در صورتی که والدین به فرزندان خود محبت داشته باشند هر دستوری را که به آنها بدهند آنها اطاعت می کنند ولی زمانی که والدین به آنها گیر بدهند، اصرار بیخودی بکنند، نصیحت افراطی داشته باشند و توصیه کنند و به زور بخواهند آنها را نمازخوان کنند اینها جواب نمی دهد لذا تا ریشه خانواده در ایران اصلاح نشود هیچ چیزی در جامعه ما درست نمی شود؛ این مسئله مهمی است که مسئولان باید آن را بدانند.

 

این روانشناس با بیان اینکه ما 35 نهاد داریم که 35 بودجه فرهنگی دریافت می کند، گفت: اگر این 35 بودجه نهاد فرهنگی بر خانواده متمرکز شود همه مشکلات حل می شود ولی کارهایی را انجام می دهند که هیچ بازدهی ندارند لذا نهادهای فرهنگی شامل خانواده، دین و فرهنگ این سه نهاد سه اصلی هستند که جامعه را به نابودی کشاندند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *