صداوسیما با وجود رسانه‌های مجازی، اثرگذاری‌اش را از دست داده است

وزیر کشور با اشاره به تأثیرگذاری فضای مجای در جامعه گفت: متأسفانه با وجود رسانه‌های مجازی، صدا و سیما اثرگذاری‌اش را در جامعه از دست داده است.

به گزارش سادس عبدالرضا رحمانی‌فضلی صبح پنجشنبه در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که به میزبانی استان البرز در مؤسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) مشکین‌دشت برگزاری شد با اشاره به اینکه عدم توازن در توزیع اعتبارات موجب حاشیه‌نشینی در کشور شده است، گفت: در حال حاضر ما با تغییرات زیادی در حوزه اجتماعی مواجه هستیم، یکی از مصادیق تغییرات، تغییر سریع در حوزه تکنولوژی است.

وی با تأکید بر اینکه با حجم زیادی از اطلاعات مواجه هستیم، ادامه داد: جوانان ما با حجم زیادی از اطلاعات مواجه هستند که باید سره از ناسره مشخص شود تا دریافت این اطلاعات آسیبی دربر نداشته باشد.

وزیر کشور با طرح این سؤال که چقدر قدرت تفکیک اطلاعات در جامعه وجود دارد؟ گفت: متأسفانه قدرت تفکیک اطلاعات نه از سوی جوانان بلکه از سوی افراد بزرگسال نیز امکانپذیر نیست.

وی در ادامه به سخنرانی مقام معظم رهبری در دانشگاه سمنان که سال ۸۸ انجام شد، اشاره کرد و گفت: ایشان به مسئله مهم تهاجم فرهنگی اشاره کردند که متأسفانه از سوی مسئولان مورد غفلت قرار گرفت و در حال حاضر با نفوذ مواجه هستیم.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه برخی از مسئولان پس از سال‌ها به این نتیجه رسیدند که مسئله تهاجم فرهنگی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، مسئله‌ای بسیار کلیدی بوده است، تصریح کرد: متأسفانه ما مسئولان نتوانسته‌ایم همراه با مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان در آن جلسه مسئله تغییرات اجتماعی را مطرح کردند و فرمودند این مسئله یک امر حتمی است.

وی تأکید کرد: نمی‌توانیم در مقابل تغییرات اجتماعی ایستادگی کنیم، بهترین هنر آن است که این تغییرات ساماندهی شود.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب توجه به مسائل فرهنگی و تکنولوژی روز را با اهمیت می‌دانند، گفت: ما با تغییرات در حوزه علم و پیشرفت‌های مختلف مواجهیم که سنجش تغییرات اجتماعی کار سختی شده است.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه اطلاعاتی که به جوانان ارائه می‌شود باید مدیریت شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه در مقابل تغییرات اجتماعی نتوانسته‌ایم برنامه‌ریزی کنیم.

وی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در دانشگاه بجنورد اشاره و تصریح کرد: ایشان در جلسه یاد شده به سبک زندگی اشاره کردند و فرمودند سبک زندگی مجموعه‌ای از رفتار و گفتار است.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه متأسفانه ما در خصوص ارائه سبک زندگی نیز برنامه‌ریزی نداشته‌ایم، گفت: در این خصوص برنامه‌ریزی فعال و مبتکرانه می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

وزیر کشور ادامه داد: متأسفانه در برخی موارد موضع منفعلانه‌ای داشته‌ایم؛ یعنی برنامه‌ریزی ضعیف بوده و اقدامات خاصی انجام نشده است که این موضوع جامعه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که با عنوان «نماز و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» در حال برگزاری است، گفت: اگر ما بتوانیم از جامعه صیانت کنیم و قدرت مقابله با آسیب‌های اجتماعی را داشته باشیم، می‌توانیم مدعی حل این معضل شویم.

رحمانی‌فضلی به معضل اعتیاد اشاره و بیان کرد: تجربه در خارج از کشور نشان می‌دهد ۲۰ درصد از افرادی که اعتیاد را ترک کرده‌اند، پاک مانده‌اند و ۸۰ درصد دیگر دوباره به دام اعتیاد گرفتار شده‌اند؛ این در حالی است که در ایران ۱۰ درصد از افرادی که اعتیاد را ترک می‌کنند، پاک می‌مانند و ۹۰ درصد دیگر دوباره به سراغ این معضل خانمان‌سوز می‌روند.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه تا پایان امسال شاید بتوانیم ۵۰۰ هزار معتاد را از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری کنیم، گفت: برای این افراد روزانه ۱۰ هزار تومان هزینه می‌شود و در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن ۵۰ هزار نفر از این افراد پاک می‌مانند.

وی با بیان اینکه صیانت و پیشگیری در جامعه باید در اولویت باشد، خاطرنشان کرد: تجربه ما در مدیریت آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد هر جا اعتقادات پررنگ‌تر بوده با آسیب‌های کمتری مواجه شدیم.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه غرب تلاش می‌کند فرهنگ لذت‌جویی و منفعت‌طلبی را در میان جوانان ایرانی اشاعه دهد، گفت: در حوزه فرهنگی ضعف‌های زیادی وجود دارد که ساماندهی‌اش زمان می‌برد.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه در کشور با شرایط اجتماعی از هم گسیخته‌ای مواجه هستیم، گفت: متأسفانه عرفان‌های کاذب در حال رواج است و برخی جوانان نیز به این سو کشیده شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه قلب، روح، جان و دل جوانان ما پاک است، گفت: خلاءهای موجود باید حل شود تا افراد به سمت انسان‌های کاذب کشیده نشوند.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه نُرم آسیب‌های اجتماعی در ایران نسبت به جهان در سطح پایین‌تری قرار دارد، تصریح کرد: این نشان از جامعه‌ای سالم دارد که ریشه‌ها در آن به حیات خود ادامه می‌دهند.

رحمانی‌فضلی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری مراسم اربعین سال جاری اشاره کرد و گفت: دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به کربلا رفتند، در حالی که می‌دانستند شرایط امنیتی کشور عراق بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه این حرکت بزرگ و عظیم اسلامی از سوی بسیاری از رسانه‌های جهان مسکوت ماند، گفت: حضور مردم در مراسم پیاده‌روی اربعین نشان از حیات ریشه‌های اعتقادی ما ایرانیان دارد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه نماز، قرآن و عاشورا در ایران ریشه دارد، افزود: دشمنان اسلام در صدد ضربه زدن به این ریشه‌ها هستند.

رحمانی‌فضلی همچنین با اشاره به اینکه در حوزه طلاق، بیکاری و اعتیاد، کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: بنده به عنوان رئیس سازمان مدیریت آسیب‌های اجتماعی کشور می‌گویم ساماندهی معضلات اجتماعی با کمک مردم امکانپذیر است و دولت به تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را مرتفع کند.

وی با بیان اینکه ارتباط در خانواده‌های ایرانی در حال کم شدن است، گفت: مدرسه و مساجد نقش زیادی در مدیریت انسان‌ها در جامعه دارند.

وزیر کشور به تأثیرگذاری فضای مجای در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه با وجود رسانه‌های مجازی، صدا و سیما اثرگذاری‌اش را در جامعه از دست داده است.

رحمانی‌فضلی در پایان خاطرنشان کرد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، مطالعات مستمر و پروژه‌های ملی تعریف شده است. امید داریم با اجرای این طرح‌ها، کاهش آسیب‌های اجتماعی را شاهد باشیم.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *